dimarts, 11 de setembre del 2007

Motor HCCI (Futur?)

El motor HCCI és una combinació dels actuals motors de gasolina i Dièsel. En ell, la barreja d'aire i combustible es realitza fora de la càmera de combustió, com en els motors de gasolina d'injecció indirecta. Però no s'encén per una xispa, sinó que s'autoinflama per compressió, com en els motors de cicle Dièsel. El seu rendiment en càrrega mitja és molt major que el d'un motor de gasolina, i la seva emissió de NOx i partícules de sutge, molt menor que el Dièsel. Actualment diverses universitats, centres d'investigació i fabriques d'automòbils investiguen aquest tipus de combustió; fins i tot ja hi ha un motor de dos temps en el mercat japonès. Possiblement es converteixi en el motor «pont» entre els actuals Dièsel o gasolina, amb la pila de combustible totalment desenvolupada. HCCI és l'acrònim en Anglès de «Càrrega Homogènia Encès per Compressió». Aquesta denominació implica que la càrrega d'aire i combustible, barrejada homogèniament, és inflamada per la calor de la compressió. Altre nom que reben aquests motors és ATAC (Combustió per Atmosfera Tèrmica Activa), però sol emprar-se per a motors de dos temps. Existeixen altres denominacions: ARC (Combustió per Radicals Actius, Honda), Combustió TS (Toyota Soken), però menys esteses. Hi ha pocs antecedents d'aquest tipus de motor. En 1957, Alperstein va fer experiments de funcionament d'un motor monocilíndric Dièsel, amb càrregues de hexà i aire barrejades abans de la càmera de combustió. Durant els anys 80 es van realitzar diverses investigacions sobre aquest tipus de motors, però ha estat en els últims deu anys quan han adquirit més rellevància. També es poden considerar com precedents els motors semi-Dièsel o de «culata calent» de principis de segle, i els petits motors de modelisme a escala (encara que aquests tenen una bugia permanentment encesa com «punt calent» de la càmera de combustió). Les nombroses investigacions en marxa indiquen que el motor HCCI té un futur clar com pas següent en el desenvolupament dels motors de combustió interna alternatius. El principal escull a salvar perquè aquests motors puguin començar a veure's en els salons de l'automòbil és controlar amb precisió el moment d'encès. Actualment els motors HCCI adopten múltiples configuracions obertes a futurs desenvolupaments. No obstant això, la configuració que sembla més interessant per a un automòbil és un motor de quatre temps, de gasolina que a càrrega parcial funcioni amb combustió HCCI i a plena càrrega funcioni amb encès provocat per bugia i barreja estequiomètrica. Amb això s'evita la detonació i s'aconsegueix major potència, quan el conductor ho demanda. Una gestió electrònica adequada pot permetre el canvi d'un tipus de combustió a una altra quan sigui el moment apropiat. També la configuració de motor híbrid HCCI-elèctric pot ser interessant per a vehicles urbans. L'aplicació en massa del HCCI, podria obligar a modificacions significatives en les característiques dels combustibles actuals. En qualsevol cas, les possibilitats de desenvolupament del motor HCCI són majors que les de molts tipus de motors actuals. Per exemple, els motors gasolina de dos temps i de cilindrada superior a 100 cm³ (apropiats per a la majoria de les motocicletes) no poden complir amb les especificacions anticontaminació de EE.UU, i no es comercialitzen en aquest país.




1 comentari:

Anònim ha dit...

tio sous un pringats de merda o teniu ni puta ideia de motors ni de res fillsdeputa cabrons de merda neu a cagar. si vos saber al gu de motors trucam.687542551