dimecres, 10 d’octubre del 2007

El Motor de Combustió

Una màquina compacta d'energia. En 1876, una impactant idea tècnica es va fer realitat: l'enginyer mecànic alemany, Nicolaus August Otto, va construir el primer motor de quatre temps. El principi d'inducció “compressió, ignición i extracció” que ell va aplicar en el seu motor d'energia de combustió continua sent utilitzat, sense modificacions, en els motors fabricats en l'actualitat. El primer motor de combustió funcional, ja havia estat construït pel belga Etienne Lenoir en 1859. El motor a gas, que era similar a un motor de vapor horitzontal, treballava amb una barreja de gas d'il·luminació i aire. El moviment del pistó succionava la barreja de gasos cap al cilindre, on era encès amb una espurna elèctrica. L'explosió empenyia al pistó novament cap avall. En el seu recorregut, els gasos resultants de la combustió eren expulsats per l'altre extrem del pistó, i el treball d'inducció es repetia. En 1867, Nicolaus August Otto va desenvolupar un motor millorat, conegut com el motor atmosfèric de pistó lliure. Aquest motor va ser premiat amb la medalla daurada en la Fira Mundial de París en 1867, a pesar del soroll que va produir durant el seu funcionament. El fet que consumís combustible, ho feia un 60 per cent més rendible que els motors fabricats per altres productors. En la primavera de 1876, li va seguir el motor “Otto”. Es tractava d'un motor a gas de quatre temps amb càrrega comprimida, que inicialment era operat amb l'ajuda d'una flama de gas com font externa per a la ignición. Just abans que finalitzés el moviment del pistó, s'introduïa la flama en el cilindre, on encenia la barreja d'aire i combustible, pel que només era possible l'ús de combustibles gasosos. El principi bàsic utilitzat era, i continua sent, senzill: el combustible és succionat, comprimit i després cremat. En el quart temps, els gasos resultants de la combustió, són expulsats. Després d'un curt període de temps, el “nou motor” de Otto va ser redisenyat per Maybach, fins que va estar llest per a la producció en sèrie, sent introduït en el mercat en 1876 amb el nom de Motor “Deutzer A” amb una potència d'aproximadament 3 cavalls de força. Ja a l'any següent, la potència del motor va poder ser augmentada a 5 cavalls de força. En 1883, Otto finalment va construir un motor que també funcionava amb petroli. Karl Benz va perfeccionar el motor de quatre temps i va presentar el primer automòbil en 1886.